Op dit moment zit ik in de kuip van de boot, met een sterrenhemel boven mij, en de geluiden van de mensen aan de kant die lekker buiten aan het chillen zijn, midden op de Suriname Rivier. En best regelmatig kijken Marco en ik elkaar aan en zeggen we: “We hebben het gewoon echt geflikt met z’n tweetjes…!”

Maar laat ik bij het begin beginnen….Mindelo, daar hebben we langer gelegen dat gepland. Uiteindelijk hadden we toch besloten om iets langer te blijven, sowieso tot en met kerst. Dit had ook tet maken met het feit dat de boot nog niet klaar was voor de oversteek. Dit kwam door de windpilot die niet goed werkte. Gelukkig hebben we een medezeiler leren kennen, Kees Kingma van de Kobbe, die veel verstand heeft van dit apparaat en ons daar fantastisch mee heeft geholpen, inclusief een proefrit op zee. Ook wilde we nog een paar dagen naar Santo Antau. Na een kort verblijf op dit bijzonder mooie eiland en nadat we kerst hebben gevierd in Mindelo met een aantal medezeilers, was het echt tijd om te vertrekken, spannend…! Het weer zag er perfect uit: wat minder wind in het begin, en later meer wind waardoor we hopelijk de oversteek in 2 weken zouden kunnen doen. En het leuke was dat we de tocht samen met een ander Nederlands schip zouden doen: de Argo. De vraag is dan wel of je bij elkaar kunt blijven midden op zee, dit is best lastig omdat geen enkel schip precies dezelfde snelheid heeft en je al snel uit elkaar gaat. Maar het was het proberen waard. En dat is ons dus gelukt: de hele reis hebben we een maximale afstand van 6 mijl gehad wat betekende dat we én elkaar bijna de hele reis konden zien, én we de hele reis met elkaar hebben kunnen kletsen via de marifoon (inclusief elke avond om half 8 het spel: Raad het lied… of niet! Hilarisch 🙂 Dit heeft de oversteek zoveel gemakkelijker gemaakt, je kunt je niet voorstellen hoe fijn het is om contact te hebben met anderen onderweg. Net als de mail die we onderweg ontvingen van familie en een aantal vrienden, daar keken we elke dag naar uit om dit te lezen.

Marco aan het kletsen met Argo via de marifoon

Maar hoe was het nou, nog meer dagen op zee en alleen maar water en lucht om ons heen?? Uiteraard zijn daar de meningen over verdeeld hier aan boord. Marco heeft er van genoten, van hem had het nog een week langer mogen duren. Voor mij, tja… ik had een heel romantisch beeld van de oversteek. Zoals sommigen misschien nog wel weten, riep ik heel hard: “Het lijkt mij geweldig, lekker op zee, je ding doen, kokkerellen, broodje bakken, lekker lezen en tutten aan boord, en de hele dag in je blootje rondhuppelen. Nou, dat laatste is (gedeeltelijk, niet huppelen) gelukt, het was op een gegeven moment zo warm dat je geen kleding nodig had, heel fijn. Maar de rest, helaas, dat was iets te optimistisch van mij. Wij hadden, zoals men dat noemt, de hele reis een achterlijke wind. Ik snap nu waarom ze dit zo noemen, niet alleen omdat ie van achteren komt. Hierdoor gaat je schip namelijk constant van links naar rechts, 2 weken lang, bijzonder vermoeiend en ik had hierdoor geen energie en de kracht om lekker te kokkerellen. Marco ook niet dus we hebben alleen de eerste dagen onze vooraf gekookte maaltijden gegeten met verse ingredienten. Daarna vooral makkelijk voer uit blik (met dank aan de keurslager) met af en toe verse groente erin. Verder was het vooral je rustig houden, veel lezen, series kijken en slapen en over zee uit staren. Gek genoeg zijn de dagen wel weer voorbij gegleden maar toch vond ik het erg lang. Ik miste vooral het sociale leven, een beetje eenzaam soms. Gelukkig hebben we op een dag enorm veel dolfijnen uren rond de boot gehad, alle kleuren en maten, zelfs een albino dolfijn!

Wat ook bij mij meespeelde, is dat ik heel slecht heb kunnen slapen. Dit kwam door de herrie aan boord (alles kraakt en rolt in de kastjes van links naar rechts, uren bezig geweest met sokken, washandjes en van alles ertussen te proppen) en het bewegen van de boot.

Ook is het wel eens spannend geweest, bijvoorbeeld toen Marco midden in de nacht een lichtgevende boei ontdekte en de Argo (waarmee Marco urenlang zat te beppen ‘s nachts) op hetzelfde moment ook een boei ontdekte aan de andere kant. Met andere woorden: er was tussen deze boeien een visnet gespannen van ongeveer 2 mijl lang! Dit kan gevaarlijk zijn om overheen te varen, je kunt hierin vast raken. De Argo kon hem niet meer ontwijken maar is gelukkig niet vast komen te zitten. Wij konden er nog omheen. Even later zagen we ook de lichten van een vissersboot, bizar, zo midden op de oceaan. Vervelend genoeg kwam deze (Chinese) vissersboot de dag erna op ons afvaren op ramkoers. We hebben letterlijk alle zeilen moeten bijzetten om hem te ontwijken. Ditzelfde geintje haalde hij ook bij de Argo uit. We kregen ook geen contact met dit schip via de marifoon dus je hebt geen idee wat ze willen. Gelukkig is ie op een gegeven moment verdwenen en niet meer teruggekomen.

En na 14 dagen was het zo ver: land in zicht! We kwamen precies na 14 dagen en 14 uur aan in Frans Guyana, bij de eilandengroep Iles du Salut, het eiland Ile Royale, een prachtig groen eiland, zomaar ineens voor je neus.

aankomst Ile du Salut

Helaas hadden we de laatste uren de ene tropische bui na de ander over ons heen maar dat maakte de aankomst niet minder mooi. Nadat ons anker na 3 keer (het was nogal modderig waardoor we telkens niet vast lagen) eindelijk vast lag, de beste champagne ever gedronken (een mooie fles van onze Albert, een beter moment hadden we niet kunnen kiezen om deze soldaat te maken), en eindelijk rust, lekker slapen zonder herrie en rollen….

champagne met Argo!

De dag erna zijn we met onze dinghy naar de kant gegaan en wat een eiland, echt zo mooi! Net een sprookje waar je in rondloopt, compleet met aapjes en agouti’s (soort grote konijnen zonder grote oren).

natuur ile du Salut

De avond erna hebben we op het eiland gegeten in het enige restaurant wat er is op het eiland. Samen met nog een ander Nederlands schip, lekker bijgekletst met zn allen.

De tweede dag zijn we naar het andere eiland gegaan: Ile Saint-Joseph. Ook weer net zo mooi dus genoten van het wandelen hier (ondanks de bloedhitte en zeebenen). Helaas werden we bij aankomst al gewaarschuwd door de gendarmerie maritime voor het feit dat de Ariane raket 2 dagen later gelanceerd zou worden en de ankerplek leeg moest zijn. Dit in verband met het loslaten van onderdelen van de raket (afstoten van de trappen). Er was een mogelijkheid om over te steken naar het vaste land en daar op de rivier te ankeren en later terug te keren. Maar daar hadden wij geen zin in, al dat gedoe. Dan maar gelijk door naar Suriname. Zo gezegd, zo gedaan. Dus 2 dagen later zijn wij, met weer prima weersomstandigheden, rond middernacht vertrokken naar Suriname. Helaas zonder de Argo, zij hebben ervoor gekozen om op de rivier te ankeren en weer terug naar het eiland te gaan, zij wilden het even rustig aandoen na de oversteek.

Ook deze tocht ging prima (een makkie,1,5 dag zeilen 😉 De eerste uren geescorteerd door een marineschip (ze willen zeker weten dat je op tijd weg bent uit het gebied). We kwamen 1,5 dag later aan bij de monding van de Suriname rivier, precies op tijd qua daglicht (het werd net licht) en het tij (we hadden de hele tocht op de rivier, zo’n 3 uur, stroom mee, hier kun je zomaar 2 x zo lang over doen als je dit verkeerd plant). En nu liggen we heerlijk voor anker bij Domburg, een klein plaatsje met daarbij een soort resort met faciliteiten waar wij gebruik van mogen maken tegen een vergoeding. Dus na weken eindelijk weer gedoucht, wasjes gedraaid, lekker in het restaurant gegeten, gezwommen in het zwembad en vooral weer een hoop gezelligheid met andere zeilers. We liggen hier nu met 3 andere nederlandse schepen en een Zuid – Afrikaan waar we gezellig mee eten en overmorgen een 3 daagse tocht in de jungle gaan maken.

Aankomst in Suriname

En daarna? De planning is om begin februari door te gaan naar Tobago, een eiland in het Caribisch gebied. Dit willen we samen met het zeilschip Galena doen, en misschien sluiten er nog anderen aan. Dit is een tocht van 3 a 4 dagen. Maar eerst nog even genieten van Suriname. Want wat we al hadden gehoord van anderen is waar: het is een prachtig land met ontzettend gastvrije mensen waardoor we ons zo welkom voelen hier! Het enige nadeel is dat de formaliteiten hier nogal wat tijd in beslag nemen. We hebben moeten inklaren (je aanmelden als zeilschip), dit heeft ons ongeveer 2 dagen gekost. Maar ach, als dat alles is…..

Voor de liefhebbers onderstaand de berichten die we tijdens onze oversteek dagelijks naar het thuisfront hebben gestuurd via de SSB-radio of de sateliettelefoon:

1e pos-rapport 29-12-19

Hallo allemaal,

Hierbij ons 1e pos-rapport. Ik hou het kort want de zon is inmiddels onder en het typt wat lastig met zo’n hoofdlampje op om het toetsenbord te verlichten. We zijn vanmiddag samen met de Argo rond 17.00 uur UTC vertrokken uit Mindelo. Doelstelling was om rond 15.00 uur te vertrekken maar de laatste voorbereidingen namen zowel bij hen als voor ons toch meer tijd in beslag. Wij keken tegen een dinghy aan waar binnen 21 dagen een flinke groene baard onder was gegrooid. Eerst schoonmaken dus. Bij de Argo was een val losgewaaid dus die mochten nog even de mast in. Ondanks de laatste klusjes zijn we zonder al teveel stress vertrokken en we hopen dat dat ook zo blijft. de weersverwachtingen voor de aankomende week zijn goed. Wel is er sprake van een gebied met weining wind dat mogelijk naar het zuiden kan zaken. Gelukkig lieten de gribfiles van vanmidag zien dat het wellicht meevalt, Sfeer aan boord is goed. Net wederom kip Pilaf gegeten en de overige maaltijden voor de aankomende dagen liggen klaar in de ijskast. We doen momenteel 6 knt met een achterlijke wind. Schip schomelt maar het is nog steeds comfortabel. Geen grootzeil, alleen uitgeboomde genua (90%).

Pos om 21:50 uur UTC

16/48’7N – 025/19’6W

SOG 5,7 knt

COG 250

2e pos-rapport 30-12-19

Hallo allemaal

Hier weer een dagelijkse update vanaf zee. Omdat we een nogal rollende zee hadden vannacht door weinig wind (ons record verbroken om zo langzaam mogelijk zeilen, 1,5 knoop!), hebben we allebei slecht geslapen. Gelukkig hebben we overdag tijd zat om bij te slapen dus dat hebben we gedaan. Ondanks dat was de nacht prachtig: veel sterren, dolfijnen in het lichtgevende water en, vooral voor mij (Karin) erg fijn: constant een geruststellend lichtje naast ons van het Nederlandse zeilschip Argo. Heerlijk om om 5 uur ’s ochtends met mn buurvrouw over de marifoon te kletsen over niks 😉 Vandaag een rustig, iets minder rollende dag. De wind nam vanochtend wat toe maar vanmiddag zakt ie wat in. De voorspellingen zijn dat de wind iets toe zal nemen dus hopelijk wat meer snelheid de komende dagen. De sfeer is nog steeds goed: we lezen wat, serie kijken en veel contact met de Argo. Dit samen zeilen bevalt ons allebei erg goed. Verder weinig verkeer onderweg: vanochtend een groot vrachtschip en een zeilschip die net is afgebogen naar het noorden, waarschijnlijk rechtstreeks naar de Carieb. Zometeen eten we lekker macaroni en dan duiken we vanaf een uur of half 8 UTC weer de mooie heldere nacht in.

De afgelopen 24 uur weinig voortgang gemaakt met een gemiddelde snelheid over track van 4,06 en over grondkoers van 3,75 knt. Fietsen is stukken sneller.

Pos om 17.00 utc

16/20’9N – 026/31’1W

Cog 248

Sog 4,5

3e pos-rapport 30-12-19

Allen,

Op oudjaarsdag hierbij ons 3e pos-rapport. Wij zijn de dag begonnen met een paar uurtjes flinke ochtendgymnastiek: onze snelheid nadat we Sao Antao waren gepasseerd bleef erg laag. We deden rond de 4 a 4,5 knoop lopen terwijl we 10/12 knopen schijnbare wind hadden. Niet goed! een halve knoop scheelt op onze overtocht 12nm per dag, dus bijna 2 dagen extra varen. Daar hebben we geen zin in!  Hoewel we de romp in Mindelo al met wat borstels/schrapers hadden ontdaan van de nodige aangroei is deze niet meer zo strak als een paar maanden geleden. Dat kan de snelheid aardig beinvloeden. Op zee kunnen we daar niets meer aan doen dus dan maar de zeilvoering aanpassen. We voeren met een gereefd grootzeil en een uitgeboomde genua met bakstag wind. We hebben besloten het grootzeil te laten zakken en op de kotterstag een fok(je) te plaatsen – genua aan bakboord en fok over stuurboord uitgeboomd op de giek – Helaas was ik vergeten dat de kotterstag alleen maar kan worden geplaatst als de boom tegen de mast aan staat. Kut! Eerst grootzeil weg dan genua in rollen, boom naar beneden, kotterstag plaatsen en alles weer opzetten. Voordat alles naar je zin staat, ben je een paar uur en wat zweet verder. En dit met ongeveer 2,2 meter swell! Niet dat we een druk programma hebben maar toch… ik lig liever met een filmpje op de ipad in de kuip. Gelukkig heeft onze inspanning resultaat opgeleverd. We hebben de hele dag op windpilot en onze nieuwe zeilvoering kunnen varen met een snelheid van ruim boven de 5 knopen. De windpilot werkt op de wind en gebruikt geen stroom en dus geen diesel. Wel zijn we een mijl of 6 onder onze koerslijn en daarmee Argo komen te liggen. Momenteel loeven we wat op om weer terug te komen op onze grondkoers. Kaar heeft vannacht niet zo lekker geslapen en we hebben afgesproken dat ik vanavond wat langer wacht draai. Maar niet nadat we uiteraard samen met ARgo geproosd hebben op het nieuwe jaar!

Iedereen een goed oud&nieuw en een gelukkig en gezond 2020! Geniet van de oliebollen – wij missen jullie (en de oliebollen 😉

@ Geert en Jeannette: bedankt voor jullie lieve mailtje X

Veel liefs en dikke knuffels vanaf de Karma@ 17.45 uur UTC

Pos 15/35’6N 028/21´9W

Cog 282 (weer terug naar de grondkoers)

Sog 5,7 (!!!!)

dag 4 op zee – 4e pos rapport 1//1/20

Hallo allemaal,

Allemaal de beste wensen! Graag ontvangen wij mail om te horen hoe het was, we zijn erg blij met mail, is echt een welkome afleiding hier op zee 🙂

Vanochtend waren we allebei een beetje uit ons hum… Het was toch een beetje raar, oud&nieuw op zee. Marco had er minder last van maar ik vond het toch ongezellig. We hadden ook afgesproken om niet om 12 uur op te staan, daar is onze rust veel te belangrijk voor. Maar toch miste ik wat… Gelukkig heb ik wel om 12 uur gezellig gekletst met Ronald (van de Argo). Sowieso een enorme toevoeging aan deze reis: het contact met Ronald en Marieke. We ‘bellen’ elkaar zo’n 5 x per dag over de marifoon. De ene keer om slap te ouwehoeren, de andere keer om advies. En vanochtend mochten we weer aan de slag met de zeilen, het werkte allemaal niet optimaal en onze zeilvoering blijkt van groot belang te zijn voor de werking van onze windpilot. En die hebben we echt hard nodig! Als die niet goed werkt (en dat deed ie niet de afgelopen dag/nacht) moet de motor om de paar uur aan. Dit is niet alleen heel irritant, het kost gewoon teveel diesel. Maar door de aanpassing van vanochtend (was weer een soort survival op het dek, wat een gedoe, maar we worden er handig in) werkt hij vandaag heel goed. Dus de sfeer is beter, ook omdat ik mij wat beter voel. Ik had langer dan normaal nodig om te wennen maar het gaat steeds beter. Nog niet genoeg geslapen maar dat komt vast ook goed. Onze snelheid is gemiddeld 5 knopen, niet echt als een speer dus we denken niet binnen 14 dagen te arriveren. Eerder 15 of 16 dagen. Maar het weer is prima, zonnig, wel veel deining maar dat went. Het wordt steeds wat warmer dus ook fijn, in korte broek zeilen.

Daarnaast heeft Marco aan boord wat kleine klusjes gedaan: Ineens schiet de vuilnisbak open als we een aantal golven van achter krijgen en we heen en weer rollen. Marco heeft een tweede beveiling op de vuilnisbak aangebracht. Ook een uitdaging gaatjes boren en extra slotje aanbrengen in een boot die van links naar rechts rolt. Ondanks het klussen met hindernissen is het resulktaat erg mooi geworden.

Tot morgen maar weer!

Pos Karma om 17.50 uur UTC

14/57’2N – 030/10’7W

Cog 250

Sog 5 knt

5e pos-rapport 2/1/20

Hallo allemaal,

Hierbij ons 5e berichtje. Vandaag een relaxe dag. Niet heel veel gedaan, wat kleine klusjes; de dag begonnen met het bakken van vers brood wat we gisteravond hebben geprepareerd en het nalopen van de (verse) voedselvoorraad. Helaas bleken de aardappelen die we in Tenerife hebben gekocht niet meer voor concumptie geschikt dus die zijn overboord gegaan. Gelukkig hebben we nog 8 potten met voorgekookte aardappelen in voorraad dus geen nood aan de man. Ook een kool en wat tomaten zijn vandaag gedegradeerd tot vissenvoer. Alle sinasappelen, appels, grapefruits, bananen, pompoenen en zoete aardappels zien er uit alsof nog wel een tijdje mee kunnen. We zijn bijna door de van te voren klaargemaakte maaltijden heen dus het wordt weer volledig koken. Geen sinecure want elke activiteit aan boord kost de nodige inspanning. Elke 5 minuten komt er wel golf die ons van links naar rechts slingerd. Het weer is daarentegen fantastisch: wind tussen de 12 en 18 knopen en de hele dag een stralend zonnetje. De zonnecreme staat binnen handbereik en we zijn blij met ons tentje wat voor de nodige schaduw zorgt.

Daarnaast vandaag de vloerdelen nagelopen. Al eerder hebben we op zee last gehad met enorm krakende vloerdelen. Als het schip beweegt (en dat is nu 24/7!) dan bewegen die delen tegen elkaar wat een hoogst irritant geluid opleverd. In Sal hebben we de zijkanten van een groot aantal delen al voorzien van stof om de geluidsoverlast tegen te gaan maar schijnbaar hebben we nog niet alles te pakken. Helaas lukt het niet om deze laatste twee delen aan te pakken, we zullen met overlast moeten leren leven. Gelukkig is deze al 80% minder dat dat hij was.

De windpilot werkt de afgelopen 48 uur prima maar dat ding heeft wel aandacht nodig . Soms werkt hij uren achtereen waarna hij om de 5 min. moeten worden bijgesteld. Ik heb het idee dat ik meer met mij zeiltrim stuur dat hij aan het werk is. Alles beter dan met de hand sturen of de autopilot. Sfeer aan boord is goed en Kaar begint steeds meer ingeslingerd te raken. Ook ons beide humeur is, nadat alles goed lijkt te werken, enorm opgeknapt. Het was even tobben en aanpoten met de zeilen maar daar hebben we, behalve wat trim, niets meer aan gedaan. Slapen gaat nog niet helemaal top maar vandaag beginnen we met een ander wachtsysteem: 5 uur op en af in plaats van 3 uur. Misschien geeft dit systeem wat meer rust. Behalve de Argo is er nu nauwelijks scheepvaart te bekennen. Wel krijgen we net bericht dat er morgen weer 3 Nederlandse boten (waaronder de Free uit Scheveningen) uit Mindelo vertrekken, Allen met bestemming Ile de Salut of Suriname. Met de free en Liberte hebben we een SSB-netje en als de propagatie het toelaat hebben we twee keer per dag contact met elkaar over de korte golf.

Berichtje van mij (Karin): mam, geen zorgen over onze acties op het dek: we zorgen altijd dat we aangelijnd zijn en dus veilig kunnen bewegen op het dek. En we worden er steeds handiger in 🙂 (alhoewel ik ervan uit ga dat we nu de zeilen kunnen laten voor wat het is).

We zijn onzettend blij met alle mail die we krijgen. Een hoogtepunt van de dag. Zouden jullie alleen de antwoordknop niet meer willen gebruiken. Als je dit doet krijgen wij alle data die we net hebben verzonden weer terug en betalen we dubbel. Dat is met het gebuik van Iridium er kostbaar.

Pos Karma om 18:50 UTC

14/13’5N – 032/11’7W

Cog 247

Sog 5,5 knt

6e pos-rapport 3/1/20

Allen,

3 januari en al bijna 6 dagen op zee. We zijn inmiddels ingeslingerd al ging het slapen vannacht niet goed. De zee was erg onrustig. Door de kruisgolven rolden we de hele nacht van links naar rechts met om de paar miuten een paar schuivers er tussen. Omdat de windpilot de schuivers niet voldoende of te langzaam corrigeerde hebben de autopilot aangezet. Geen gevaarlijke toestanden hoor maar wel oncomfortabel. We proberen vandaag, nu de zee een stuk rustiger is, wat slaap in te halen. Ook hebben ons matras aangepast door er aan twee zijden zeilzakken onder te leggen. We hebben nu een soort van gootje waarin we kunnen liggen zonder al te veel te rollen. We gaan onze goot vanavond proberen. Vanmiddag slapen we bij achter ons slingerzeiltje in de kajuit. Toch, ondanks de het geluid van de vloerdelen, de meest comfortabele slaaplek aan boord. Onze snelheid is nog steeds goed >5 knts. We hebben inmiddels zo’n 560nm afgelegd en dus maar 1200nm te gaan. De temperatuur loopt aardig op en we zitten nu in ons ondergoed buiten. Kaar is bezig met het maken van een eiersalade voor de lunch. Lekker! Omdat de Argo de afgelopen dagen geen e-mails via de SSB kon versturen ben ik gisteren en vanvochtend bezig geweest om namens hen de familie op de hoogte te houden van hun voortgang. Alle berichten die ik doorkrijg via de e-mail worden door de marifoon doorgegeven. De afleiding van de mail en het geklets via de marifoon zijn erg welkom want behalve het schip in de gaten houden en dagelijks na te lopen en het bereiden van de maaltijden hebben we weinig op het programma staan. Ik ben inmiddels al door de serie ‘The Crown” gevlogen en heb me nu gestort op de laatste afleveringen van “Breaking Bad”. Kaar leest wat meer en kan de series beter doseren dan dat ik dan kan. Zij heeft voor de hele reis nog genoeg te zien. Voor mij blijven alleen de B-klasse series over. Voor lezen heb ik, vreemd genoeg, geen rust.

Omdat we zo min mogelijk diesel willen gebruiken kijken we elke dag kritisch naar ons stroomverbruik. Overdag met het zonnetje genereren we voldoende stroom om alles op te laden. Maar snachts is het verbruik te groot/ onze accucapaciteit te klein. Dat betekent dat we in de nacht 2 keer de motor voor 1 1/2 uur moeten bijzetten om de accu’s op te laden. Met onze voorraad diesel is dat prima te doen maar ik ga in suriname toch kijken of we dit kunnen verbeteren.

Onder de klanken van Michel Jackson (album “Off the Wall” uit 1979) over onze boxen starten wij nu aan de lunch.

Tot morgen.

dikke kus Marco en Karin

Pos Karma @ 15.06 UTC

13/33’7N – 033/48’5W

Sog 5,5 knt

Cog 252

7e-pos-rapport 4/01/20

Hallo Allemaal,

En het is alweer zaterdag, weer een prachtige dag op zee. Wat hebben we vandaag gedaan? We zijn begonnen met een ontbijtje: Marco yoghurt, ik cornflakes en daarna lekker zelf gemaakt brood (daar kan ik wel aan wennen 🙂 Tussen de middag dit brood gegeten met zelf gemaakte tonijnsalade en al zeg ik het zelf: mijn gerechtjes worden steeds lekkerder! Verder heeft Marco mijn haar gewassen, wat hard nodig was! En dat doet ook geestelijk wat met je, volgens mij. lekker fris koppie weer. Vanmiddag een potje gedamd (uiteraard met een set die magnetisch is!), gelezen, muziek geluisterd en Marco heeft de hengel uitgegooid en heeft (godzijdank) niks gevangen! Eerlijk gezegd vind ik het gewoon te zielig en Marco vind het diep in zn hart ook niks maar meer de troep die het geeft. Maarja, als buurman Ronald een wedstrijdje vissen wil doen, kun je niet weigeren natuurlijk! Ronald heeft uiteindelijk gewonnen met de vangst van een kleine Bonito. Marco heeft wel (groots) aan de lijn gehad maar is de vis kwijtgeraakt. De 100 ponds onderlijn was finaal doorgebeten.

Later op de dag had ik even een dipje, beetje heimwee, maar gelukkig belde Ronald op dat moment via de marifoon en lekker weer gelachen met zn vieren. Ronald is een ster in stemmen nadoen en reclames, erg grappig dus alles weer oke aan boord. Het regelmatig contact met de Argo maakt het leven op zee plezieriger.

Vanavond eten we een omelet met aardappels en groente er doorheen en nog een restje rookworst van gisteren. Dus we zorgen goed voor onszelf.

De wind laat het wat afweten vandaag, de gang zit er niet echt in. Gelukkig lopen we gemiddeld vandaag iets meer boven de 4 knopen. Ons daggemiddelde tot nu toe is 4,7 knopen. Dat geeft dagafstanden van 112nm (209 kilomter par dag). NIet spectaculair maar gezien de ind die we tot nu toe gehad hebben (9 tot 13 knopen schijnbare wind) geen slechte prestatie met dat zwaare schip van ons. Maar als de voorspellingen kloppen, krijgen we vanaf dinsdag 7 januari meer wind, 18 tot 23 knopen. Ik vind deze rust wel zalig aan boord, maar ik wil ook wel graag wat sneller aan de overkant zijn. Dus we rekenen die dagen erop dat het niet comfortabel is aan boord en gaan ons daar op voorbereiden. Ik ga rijst en pasta koken zodat we dit kunnen eten met kant en klaar eten wat we aan boord hebben, even lekker makkelijk.

Verder hebben we afgelopen nacht weer onze nieuwe wachttijden aangehouden: ik had van 20.00 – 01.00 uur wacht en Marco van 01.00 – 06.00 uur. Het werkt wel beter maar het slapen blijf ik lastig vinden. Het lukt mij niet om uren achter elkaar te slapen. Maar ik maak mij er niet meer druk om. En ik ben ook niet bekaf overdag en kan natuurlijk lekker overdag wat bijslapen als het nodig is. Marco bevalt het ook goed, hij heeft vannacht heerlijk geslapen gelukkig. Ook hebben we verdere verbeteringen aan ons bed gemaakt. In plaats van zeilzakken gebruiken we nu 2 fenders om ons “gootje” te creeeren. Ligt net iets beter. Gisteren hebben we trouwens een ander schip gezien (sinds lange tijd), een tanker. En ja hoor, die wilde perse precies tussen Karma en Argo door, hoe is het mogelijk, met zoveel ruimte…!

En mam, we hebben jouw mail ontvangen hoor, dankjewel, lekker even bijgekletst met je 🙂 Met Argo gaat het ook prima! Ook zij vinden het helemaal leuk om dit samen te doen met ons.

Tot morgen en veel liefs

Marco & Karin

Pos Karma @ 20:45 UTC

12/41’4N – 035/53’8W

Cog 263

Sog 5,2knt

Pos-rapport 8 5-01-20: , bijna op de helft joehoe

Daar zijn we weer!

Alles nog steeds goed hier op zee, het wordt bijna gewoon, ons bewegende leventje op Karma. Gisteren hebben we gezellig samen een gedeelte van een film gekeken, we worden steeds relaxter in het loslaten van constant om je heen kijken. Het hoeft simpelweg gewoon niet, er is niemand! En dat geeft een bijzonder gevoel,alsof de zee van ons is. Dus hierdoor hebben we veel meer vrijheid, we kunnen gewoon samen rommelen beneden als we willen, samen kokkerellen, boekje lezen. Ik heb zelfs vannacht voor het eerst mijn powernapjes (die je echt nodig hebt als je wacht loopt, het is anders niet vol te houden, je wordt gewoon te moe) binnen gedaan. Normaal gesproken ligt degene die wacht loopt, buiten in de kuip en doet daar even 20 minuten de ogen dicht. Maar daar is het toch klein en niet heel comfortabel om te slapen. Marco ging al gewoon binnen liggen, wekker gezet en na 20 minuten even buiten checken. Ik heb dit nu ook gedaan en dat is toch fijner.

Verder weinig te melden. Op dit moment is het weer prachtig weer, ongeveer 12 a 14 knopen wind. Heel ontspannen maar we zijn allemaal wel toe aan wat meer wind-snelheid. Als het goed is, hebben we vanaf maandag nacht meer wind, 16 – 20  knopen, woensdag 18 – 23 knopen, ongeveer natuurlijk. De Sweel neemt ook wat toe van 1,9 naar 2,5,. Dus het zal waarschijnlijk wat ongemakkelijker worden maar we zijn er wel eerder. Ik ben alvast rijst en pasta aan het koken zodat we dit, mocht koken lastig zijn, kunnen eten met iets uit onze blikvoorraad. Zou zonde zijn als we die weer helemaal mee moeten zeulen naar Nederland. Wa verwachten morgen op ons derde waypoint aan te komen. Pecies op de helft van onze reis (@Geert: de grootcirkel berekening was 70 nm korter dan de loxodroom berekening 🙂

De Argo is nog steeds bij ons maar dat is ook de afspraak. Degene die te snel gaat, houdt wat in, we willen max 5 mijl afstand hebben. Tot gisteren hebben zij wat ingehouden voor ons maar vanaf gisteravond hebben wij de gang erin, ook wel eens leuk 🙂 Maar we zien elkaar, dat is het belangrijkste, en kletsen nog steeds elke dag met elkaar (soms wat teveel voor Marco haha).

Vanavond eten we een stoofpotje met rundvlees en drinken een half glaasje rode wijn.

Pos karma@ 21:12 UTC

11/56’1N – 037/51’3

Cog 248

Sog 5,7 knt

9e Pos-rapport 6-01-20

Hallo Allemaal,

Hierbij alweer ons 9e positie (en sfeer) rapportje. We zijn vandaag “druk” bezig geweest met de voorbereidingen voor de aankomende dagen. We verwachten vannacht de voorspelde wind. Met de toename van de wind zullen ook de swell en de golven toenemen. Naar verwachting tot 2,8 meter. Het leven aan boord zal daarom van dinsdag t/m vrijdag wat minder comfortabel worden. Dus de maaltijden liggen al klaar in de koelkast. Het verse brood in de kast en alles wat we nodig hebben ligt binnen handbereik en “schommelvast”. Vandaag ook de dieseltank aangevuld zodat hij weer tot aan de nok vol zit. We hebben de afgelopen dagen ongeveer 45 liter aan brandstof verbruikt. Niet voor voorstuwing maar alleen om de accu’s op pijl te houden. Vandaag is het aardig bewolkt dus de zonnepanelen leveren erg weinig op. We moeten dan ook bijstoken. Ook hebben we ons zelf vanmiddag een grote wasbeurt gegeven. Daar zal het de aankomende dagen ook niet van komen. Met de watervooraad gaat het prima dus we kunnen ook wel een paar liter missen.

Vanmiddag zijn over ons derde waypoint gevaren. Dat betekent dat we over de helft zijn. Nog 860 mijl te gaan. Aftellen dus! Terwijl ik lag te slapen is Kaar bezocht door een grote groep dolfijnen. Wel 40 tot 50 dolfijnen in alle soorten met maten (zelfs een roze?! – albino??) hebben ruim twee uur met ons meegezommen. Als een stel surfers kwamen ze keer op keer door de golven aangestormd. Een enkeling sprong en speelde naast de boot. Gelukkig heb ik daar het laatste halfuurtje nog van meegepikt. Het overige leven wat we op zee aantreffen is beperkt: veel vliegende vissen! een verdwaalde zeeschildpad en gisteren een portugees oorlogsschip (een kwal met een luchtblaas die boven op het water drijft) Die blaas heeft een prachtige roze/paarse kleur met violet kleurige rand. Naar wat ik me kan herinneren zijn ze uitermate giftig.

Het leven aan boord wordt na zo’n week wat eentonig. Ik doe wat kleine klusjes aan de boot maar dat is het ook wel qua inspanning. Nu we het wachtsysteem hebben omgegooid slapen we overdag niet meer bij dan 1 tot 2 uur. Het nieuwe wachtsysteem werkt prima en de aanpassing aan ons bed levert ons een betere nachtrust op. We zijn fitter dan de eerste dagen dus de verveling ligt om de hoek. We proberen deze tegen te gaan door wat uitgebreider te koken (vanavond eten we een stoofpotje met rundvlees – beetje wijn en vleesfond erbij – het is net geen boeuf bourgion maar het komt in de buurt)en we gaan met een redelijke vaart door alle films en series heen (ik met name). Omdat er op de ankerplekken en havens een uitruil is tussen zeilers en de externe schijven met alle media erop, heb ik onze schijf ook al een paar keer uitgeleend. Met name onze 70 afleveringen van de serie Game of Thrones is zeer in trek. Er zijn medezeilers naar ons toegekomen die via via hadden gehoord dat wij de serie aan boord hebben. Vanmiddag kwam ik erachter dat iemand nog 30 films extra op onze schijf heeft gezet. Deze komen nu prima van pas. De berichten worden vanaf morgen wat korter. Niet schrikken maar het is slecht typen met en notebook op schoot op een schip wat heen en weer stuitert.

We zeilen trouwens nog steeds samen met de Argo, helemaal gezellig en we houden elkaar prima bij (ze moesten de laatste 24 uur zowaar hun best doen, ze lagen wat achter op ons, go Karma!) De mannen hebben vannacht maarliefst 1,5 uur zitten ouwehoeren over de marifoon, dat record hebben de vrouwen nog niet gehaald!

Pos Karma@ 18.47 UTC

11/11’4N – 039/36,4W

Cog 243

Sog 5,5 knts

de tel kwijt…. 🙂 – (nee hoor Kaar: dit is het 10e pos-rapport 7-1-20)

Hallo allemaal!

Een goed teken, we zijn de tel kwijt…:-) Volgens mij zitten we inmiddels bijna 10 dagen op zee, en we hebben ups en dows (die laatste wat minder gelukkig). Afgelopen nacht was zwaar. Er was meer wind en meer golven/swell. Vooral ik (Karin) was not amused. De golven waren hoog en van achter, waardoor het lijkt alsof ze binnen komen. Het begon al met het slapen (ik van 20.00-01.00), dat lukte mij niet door het geweld buiten. Daarom heb ik marco’s shift overgenomen maar zat er niet ontspannen bij. Uiteindelijk op de bodem van de kuip gaan zitten waardoor ik goed stabiel zat, en de golven niet goed zag (ben ik goed in, kop in het zand steken). Ook regende het af en toe dus al met al geen pretje. Het voordeel: na mijn wacht was ik kapot dus heb alsnog redelijk geslapen op de bank. Gelukkig vond Marco het allemaal niet zo spannend dus dat stelde mij weer gerust. Vanochtend ook weer regen gehad (helaas niet zoveel om even te kunnen douchen buiten). De voorspelde wind is vandaag, op een paar momenten na, uitgebleven en staat volgens het GFS-weermodel voor morgen op her programma

Maar het goede nieuws: nu, 16.00 uur, zitten we heerlijk in het zonnetje met alleen de genua uit. Aardige wind van achter, zo 12-18 knopen, ik hoop dat we zo de rest van de rit kunnen doen. Er wordt morgen nog wel wat meer wind verwacht maar de voorspellingen kloppen niet echt goed de laatste dagen. Dus we zien het wel. Zoals het er nu uitziet, zouden we maandag kunnen arriveren (onze gemiddelde snelheid over onze track is de afgelopen dagen opgelopen tot 4,9 knt) , daar kijken we erg naar uit! We hebben gelukkig via de mail inmiddels contact met de Free. Ook zij zijn onderweg naar Suriname maar zijn een paar dagen later vertrokken. Als het goed is, heeft Marco contact met Ype via de SSB, hopelijk lukt het ook. Die SSB-zender lijkt soms wel zwarte magie. De ene keer heel goed contact over 1500 mijl de andere keer hoor je over een paar honderd mijl alleen maar gekraak. Marco heeft me uitgelegd dat het met zonnevlekken en de atmosfeer te maken heeft.

Tot morgen weer!

Liefs van ons

Pos Karma @ 19:46 UTC

10/16’5N – 041/33’1W

Cog 250

Sog 6 knts

11e positierapport 8-1-20

Hallo,

We zijn weer een dag verder na een roerige nacht. De wind nam wel degelijk toe, gepaard met buien. Geen pretje dus (zeker voor Karin niet), de wind nam soms toe tot 30-32 knopen! Ook het slapen was daardoor weer lastig. Door de toename van de wind staan er nu golven van 3 tot 4 meter. Voor de boot geen enkel probleem maar het leven aan boord is er niet makkelijker op geworden. Koken blijft beperkt tot de blikken met kipkerrie/babi pangan/curry ect. men de rijst die we al hebben klaargemaakt. Maar door de toename van de wind zit de snelheid er goed in. De voorspellingen zijn dat de wind blijft tot de 12e (17-21 knopen), het voordeel: met een beetje mazzel komen we zondag al aan! Gelukkig heeft de zon zich veel laten zien vandaag alhoewel er nu wel weer donkere wolken komen helaas… De golven zijn inmiddels ook wat afgenomen.

Nog steeds samen met de Argo, vandaag even zo dicht bij elkaar gevaren dat we hebben kunnen zwaaien en foto’s van elkaar kunnen nemen. Gisteravond hebben we op initiatief van Ronald een spel in het leven geroepen: Raad het lied… of niet! Gisteravond waren zij aan de beurt: via de marifoon hebben zij 5 top 40 nummers van de jaren 80-90-2000 laten horen. Wij moesten raden om welke artiest het ging, naam van het nummer en welk jaartal. Drie te behalen punten per lied. Het klinkt suf maar het is zo’n welkome afwisseling en we hebben een hoop lol! Ronald heeft jarenlang toneel gespeeld en is de perfecte quismaster. En vanavond hebben wij 5 nummers uitgezocht, dus we kijken weer uit naar ons spel 🙂 We zenden uit op 1 Watt vermogen dus niemand die ons hoort. Er is toch geen andere scheepvaart te bekenen. Onze plotter laat al dagen geen enkele AIS-melding zien.

En daarna hopelijk dit keer een rustige nacht en anders slapen we overdag wel bij. Nog maar 600nm te gaan!!!

Pos Karma@ 18.30 UTC

09/25’5N – 043/35’1W

Cog 248

Sog 6,5 knt

12e positierapport 9-1-20

Goeiemiddag allemaal

En weer een dag verder. Terwijl ik dit schrijf, zitten we lekker in ons ondergoed in de schaduw te genieten. Ik denk dat dit qua weer de beste dag is tot nu toe: een graad of 28, ongeveer 20 knopen wind van achter, we lopen gemiddeld 6,5 knoop vandaag. Als we zo doorgaan, komen we zondag eind vd middag aan! Maar het kan natuurlijk nog alle kanten op. Volgens de voorspellingen neemt de wind eind vd dag iets af, morgen weer net als vandaag en zondag iets meer wind. De swell is de komende dagen zo tussen de 2,4 – 2,9 meter. Maar het went gelukkig. En de wereld ziet er heel anders uit als de hemel blauw is en de zon schijnt.

De nachten gaan best goed. Slapen blijft voor mij (Karin) lastig. Ik kan niet wennen aan alle geluiden, het rollen in bed/op de bank. Oordoppen helpt iets maar het blijft behelpen. Maar gek genoeg ben ik best fit (net pompoensoep gemaakt, wel iets te optimistisch, vooral met deze temperaturen…) en ik kijk des te meer uit naar zondag/maandag, heerlijk slapen in een boot die voor anker ligt tussen de palmbomen 🙂

Verder hebben we niet veel gedaan. We gaan ons straks opmaken voor de tweede editie van ‘Raad het lied… of niet!’ (van Snip en Snap Evelyn 🙂 De Argo heeft gister met 1 punt verschil van ons gewonnen dus we gaan ons best doen!

Veel liefs van ons

Iets te snel op verzenden gedrukt 🙁

Pos Karma@ 19:55 UTC

08/23’121N – 045/ 51’640W

Cog 255

Sog 5,5 knt

13E Pos-rapport 10-01-20

Ha Allemaal,

Hierbij ons 13e pos-rapportje.  Vandaag gaat het zeilen fantastisch. De golven en swell zijn afgenomen tot 1,5 meter en er staat een stabiel windje tussen de 14 en 19 knopen en we lopen ongeveer 6,5 knoop per uur. De temperatuur schoot vanochtend, met het opkomen van de zon, gelijk door naar de 30 graden en het is nu aangenaam warm in de kuip. Zonder tentje zouden we verknetteren. We hebben dus al een tijd niets aan de zeilvoering moeten doen. Behalve vannacht. Terwijl ik tijdens mijn (Marco) wacht met Ronald de planning voor de laatste 400 mijl doorneem, doemt er een halve mijl aan bakboord ineens een rode lamp op uit de golven. Die golven waren op dat moment stevig want er waren links en rechts van ons een tweetal squals aanwezig die voor een aantrekkende wind zorgde. De rode lamp bleek de aanduiding te zijn voor een tonijnnet! Deze netten zijn vaak kilometers lang en die wil je niet aan je kiel vast hebben zitten.

Ik gooi direct de boot 90 graden om en draai razendsnel de genua in aan maak kaar wakker. Dan krijg ik de melding van Ronald dat hij ook een rode lamp aan stuurboord heeft. De Argo ligt ruim 2 mijl ten noorden van ons. Het net is dus ruim 2 mijl lang. Wij draaien ons schip iets verder naar noord terwijl Roanld aangeeft dat hij geen mogelijkheid heeft om het net te ontwijken en gaat er overheen. Er blijft (gelukkig) niets achter de Argo hangen. Wij nemen geen risico en gaan met halve wind/ hoog aan de wind verder naar het noorden, naar de laatste positie van de Argo. In de hoop de door hem waargenomen lamp/boei in het vizier te krijgen. Na een kwartiertje en na aanwijzingen van Ronald, die de boei bij benadering heeft geplot, zien wij de boei. We denderen inmiddels met de wind op 60 graden door de golven terwijl we de eerste bui en bijbehorende wind over ons heen krijgen. Gelukkig zijn kaar en ik goed op elkaar ingespeeld en verlopen alle handelingen gecontroleerd maar we staan wel op scherp. Wanneer we de boei ruimschoots zijn gepasseerd draaien we weer bij en hervatten we onze oude koers.

De volgende uren zien we, links en rechts van ons, felle witte lampen op het water. Waarschijnlijk het vissersschip wat verantwoordelijk is voor de netten. Helaas geen enkel AIS signaal. De radar gaat aan om het schip aan de MARPA te gooien. Zo kunnen we hun bewegingen volgen. Omdat we meer netten verwachten verlopen de rest van de wachten onrustig en blijft slapen beperkt tot ieder twee uurtjes.

Dachten we vandaag van het gedoe verlost te zijn krijgen we 1,5 uur geleden een visserschip naast ons op ramkoers. Op onze oproepen en de oproepen van de Argo wordt niet gereageerd en we zien ons genoodzaakt uit te wijken en achter het schip te duiken. De kans is klein dat een tonijnvisser netten achter zich heeft hangen. We passeren elkaar op een paar honderd meter. Het schip heeft Chinese tekens en naam (chong doa?? ofzoiets). We zien de vissers op het achterdek staan maar niemand reageert. We zullen gezien onze laatste ervaringen de komende dagen met extra aandacht de zee afspeuren tijdens onze wachten.

Gisteren en vandaag via de SSB contact gehad met de Free. Zij zijn 4 dagen geleden vertrokken uit Mindelo en het zit hen niet mee. De voorspelling op basis waarvan zij zijn vertrokken komt niet uit en zij hebben al 3 dagen slecht weer (35-40 knopen wind). Hun windpiloot is gebroken en de jongste dochter is ziek. Het moreel aan boord is laag en ver beneden vriespunt. We wensen de Free succes en spreken af elkaar 2 keer per dag op te roepen om 12.00 en 17.00 UTC. We kunnen niets voor hen doen maar onze ervaring is dat een gesprek met een ander schip een enorme boost kan geven. Kaar en ik prijzen ons gelukkig met de overtocht die wij tot nu toe heen gehad. Wat ongemak door wind en golven en het bovenstaande `gedoetje` hebben wij een prima reis. En weer knijpen we in onze handen dat we deze reis met de Argo doen 🙂

Nog 330 mijl tot onze bestemming Ile de Salut. ETA maandagmorgen-middag. Sfeer aan boord is goed. Vanochtend weer vers brood gebakken en als lunch brood met makreelsalade (makreel uit blik haha). Het leven is zo slecht nog niet.

Pos Karma@ 16:25 UTC (lokale tijd 13:25)

07/35’0N – 047/32’8W

Cog 243

Sog 6,5 knt

Tot morgen en veel liefs van ons

14e pos-rapport 11-1-20

Allen,

Hier ons 14e rapportje. We kunnen zuid Amerika bijna ruiken. Nog een kleine 200 mijl naar Frans Guyana/ Ile de Salut. Ondanks dat we er bijna zijn hebben we vandaag een beetje een off-day. Gisteren hebben we ons teveel naar bakboord laten verleieren. Karma liep lekker op de windvaan en er waren nagenoeg geen golven en liepen zo rond de 7 knopen per uur. Zonnetje erij. Ideaal! Ik had alleen te laat in de gaten dat de magnetische koers 50 graden afweek van ons grondkoers. Rare lokale anomalie of een storing in het flux-kompas?. voor de kenners: 310 magnetisch was 260 graden ware koers? In ieder geval: Shit! Koers aangepast en door de inmiddels ontstane golven terug naar onze grondkoers geploegd. Omdat we de genua nog steeds staat uitgeoomd kunnen we niet de meest optimale vorm in het zeil aanbrengen bij andere dan een achtelijke wind. De “terugtocht” neemt dan ook ruim 4 uur in beslag, terwijl de wind en golven zich verder opbouwen.

Als we weer terug op koers zijn (ja ook Argo had het e.e.a. te laat in de gaten) Laat Argo weten dat hun genua gescheurd is. Samen uit samen thuis, wij zien ons genoodzaakt om vaart te minderen door het grootzeil te laten zakken. Dat zat de laatste uren toch maar in de weg omdat de wind meer uit het noorden blies. Nadeel is wel dat we meer gaan rollen.

We hebben allebei vannacht weinig geslapen en vandaag hebben we een onrustige zee. Karma rolt aanzienlijk heen en weer en elke activiteit betekent aan aardige krachtinpsanning. De afwas doen – voor zover dat gaat – is gelijk aan een volledige workout op de sportschool. Toiletbezoek is op zijn zachts gezegd een uitdaging. Tja de laatste loodjes…….

aan de positive kant: het weer is fantastisch en de oceaan is ieder uur weer prachtig… 1001 tinten blauw en we heben niet de tocht die de Free heeft. Met hun dochter gaat het inmiddels beter en het weer knapt ook daar wat op maar het ziet er naar uit dat zij tot en met zondag stevige condities hebben. De afgelopen nacht hebben zij weer de hele nacht buien en windvlagen van 30+ knopen over zich heen gehad. In vergelijking met hen is het voor toch een stuk eenvoudiger.

Pos Karma@ 17:39 UTC (14:39 lokale tijd)

06/46’7N – 049/24’5W

Cog 247 (W!)

Sog 5,6 knts

15e positierapport – 12-1-20

Joehoe! Onze laatste volle dag op zee! De dag is weer prachtig begonnen: zonnetje, windje (14-22 knopen) dus we gaan lekker vooruit. De afgelopen nacht is rustig verlopen. Wel behoorlijk wat wind aan het begin maar goed te doen. Het slapen is bij mij (Karin) iets beter gegaan: totaal een uur of 4, niet veel maar wel goed geslapen. En de rest haal ik morgen wel in.

Zoals het er nu uitziet, verwachten we maandagochtend rond zevenen aan te komen. Misschien iets eerder maar liever niet, dan moeten we nl in het donker ankeren. MOet ook lukken hoor, het is volle maan, maar heeft niet onze voorkeur. Maar mocht het meer gaan waaien, dan is het niet anders. Zowel wij als de ARgo zeilen maar op 1 zeil die we ook nog flink ingerold hebben. Dus meer afremmen kunnen we niet.

Vandaag nog maar een beetje zonnen, lezen, eten maken en dan de laatste nacht op de oceaan in. Marco had nog wel een week willen doorzeilen maar ik vind het wel goed zo, lekker weer aan land en contact hebben met iedereen 🙂

Tot morgen!

Pos Ksrma@ 17:00 uur UTC

05/54’1N – 051/16’4W

Cog 248

Sog 5 knt

We Liggen!! 13/1/20

Allen,

Net aangekomen op Ile Royale. Laatste uren de nodige buien over ons heen gehad maar dat maakt de aankomst niet minder mooi. De eilanden zijn prachtig, een zee van groen en palmbomen op het strand. Niet te geloven dat dit een strafkamp is geweest. Wij gaan een paar uurtjes bijslapen. Dit is ons laatste rapportje. Wij hopen iedereen binnenkort live te spreken…. ff kijken of ze hier ergens wifi hebben. We gaan vanmiddag op onderzoek.

Pos Karma @ 11:55 UTC

05/17’1N – 052/35’3W

Cog 0

SOG O  🙂

Super bedankt voor alle mailtjes onderweg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Diegene die nog geen antwoord hebben ontvangen: komt eraan. Eerst ff bijkomen.