En dan is het eindelijk zo ver: we gaan vertrekken naar Kaapverdië! Na dagenlang het weer in de gaten te hebben gehouden, is daar toch een, zoals ze dat noemen, windvenster/wheatherwindow. De eerste dagen wordt er (te?) weinig wind voorspeld, daarna trekt ie aan en zouden we lekker moeten kunnen zeilen met de wind in de rug. Dit zou een voorproefje worden van DE oversteek, kunnen we mooi oefenen.

Na nog een laatste gezellige avond met Karin haar nichtjes en aanhang (wat het niet gemakkelijk maakt om Tenerife te verlaten na ongeveer 3 weken), is het tijd om te gaan. Zoals verwacht, was er weinig wind de eerste dagen en het gebied met geen of weinig wind strekte wat zuidelijker uit dan de weerkaarten aangaven. Dit duurde wat langer dan verwacht waardoor we wel wat vertraging opliepen. Maar wat is de zee mooi als deze zo kalm is. Het voordeel is dat je meer van het zeeleven te zien krijgt. Zo hebben we enorm veel grote schildpadden voorbij zien komen en als klap op de vuurpijl onze tweede haai gezien!

Veel schepen hebben we niet gezien in de 7 dagen dat we onderweg waren, 2 om precies te zijn. Die 2, waaronder een oorlogsschip, waren wel zo vriendelijk om even vlak langs ons te varen om gedag te zeggen en te checken of alles oké was aan boord.

voorbijganger op zee

Het is een rare gewaarwording om meerdere dagen op zee te zitten. De dagen lijken in elkaar over te vloeien en je besef van tijd wordt anders. Daarnaast heb je het ritme van het ‘wachtlopen’. In de regel start Marco om 20.00 uur tot 23.00 met de eerste wacht. Daarna Karin van 23.00 uur tot 01.00 uur aan de beurt. Marco start weer van 01.00 uur tot 04.00 en Karin van 04.00 tot 07.00 uur. Slaaptekort wordt overdag gecompenseerd door 1 of 2 keer een dutje te doen van een uur. In de nacht leven we soms een beetje langs elkaar heen maar overdag is er voldoende tijd om samen dingen te doen. Daar  moet je je niet teveel van voorstellen want Karma rolt van links naar recht door de golven die schuin van achteren komen. Dit maakt dat simpele handelingen zoals broodsmeren en afwassen balanceeracts worden en elke kleine spiergroep wordt aangesproken om je evenwicht te bewaren. Het bereiden van een maaltijd neemt 3 keer zoveel tijd in beslag als je gewend bent. Naast het ritme van de wachten is er ook het dagelijkse contact met andere schepen via de SSB-zender. Elke dag om 10.00 en 17.00 uur UTC is er contact met Ype van de Free. Zij varen ongeveer 120 nm voor ons en met Rob van de Liberté. Rob en zijn broer liggen voor anker in Sal. Tijdens die gesprekken delen wij elkaars positie en praten we over het weer en de swell prognose en de dagelijkse dingen aan boord. Wij verbazen ons erover hoeveel waarde deze gesprekken voor ons hebben. Het is fijn om andere stemmen te horen.

En dan is het zo ver, na 7 dagen varen (waaronder de laatste 3,5 dag heerlijk kunnen zeilen zonder motor) komen we aan bij het eiland Sal. Helaas in het donker maar door je samen goed te focussen op alle verlichting (boeien die verlicht zijn en de ankerlichten van alle boten die er al liggen) konden we om 4.00 uur in de ochtend ons anker laten zakken en eindelijk, na 7 dagen, weer lekker samen in bed kruipen 🙂 Aangezien er tijdens het zeilen altijd iemand buiten in de kuip moet zitten, slaap je om en om, dus extra genieten als dat voorbij is.

De volgende dag blijken we toch niet op een ideale plek te liggen dus verschuiven we een stukje waardoor we gezellig naast onze buren uit Scheveningen, De Free, liggen. En voor we het weten, zitten we gezellig bij hun aan boord aan de koffie met slagroom om bij te kletsen.

Sal is een gemoedelijk dorpje met een leuke sfeer. Een paar restaurantjes, wat supermarktjes en niet te vergeten dé man in Sal, Jay. Jay kan alles voor je regelen: van water tot diesel tot de was voor je laten doen. Daar maken we dan ook dankbaar gebruik van. Dit soort zaken regel je normaal gesproken in een jachthaven dus dit is een luxe op deze ankerplek. En tot Karin’s grote vreugde is er een openbare douche waar je voor een euro kunt douchen (heerlijk na 7 dagen op zee zonder douche aan boord).

Sal

Ondanks dat Sal heel leuk is, is de ankerplek verre van idyllisch. Geen mooie stranden waar je kunt liggen, een relatief kleine ankerplek met veel boten dus dan ga je niet snel even zwemmen… Dus we besluiten om samen met de Free naar een zuidelijker eiland te gaan: Boa Vista, een uur of 7 zeilen. En zodra we daar aankomen, denken we: ja, dit komt meer in de buurt! Mooie stranden, een paar strandtentjes waar je wat kunt drinken en eten, een verlaten eilandje met een mooi strandje. En diezelfde avond zitten we gezellig met de bemanning van de Free en een aantal locals te barbecueen op het strand, met enorm veel vis die de locals die dag gevangen hebben.

barbecue Sal

Maar na een paar dagen hebben wij het wel gezien. Door de aanwezige swell wordt Karma 3 keer per minuut opgetild en naar voren geduwd. Door de aantrekkende wind worden de tochtjes met onze dinghy steeds natter en de weerberichten geven aan dat de swell en wind verder zullen toenemen. Wij besluiten te vertrekken. De Free blijft nog even, wij besluiten om het volgende eiland, tevens de laatste stop voor DE oversteek, te gaan: Sao Vicente, naar de plaats Mindelo. Deze tocht heeft precies 24 uur geduurd. Het was een pittige tocht met behoorlijk wat wind schuin van voren, wat betekent dat je redelijk schuin vaart wat er behoorlijk indrukwekkend uitziet en voelt. Veel rumoer van de golven en het schuimende water, maar het voordeel: de vaart zit er goed in!

En op dit moment liggen we inmiddels bijna een week in Mindelo. Een volle ankerplek, niet idyllisch maar wel met een hoop te doen op het land (waaronder een gezellige floating bar, waar we best vaak zitten :-)). De stad is levendig, inclusief vismarkt, groente- en fruitmarkt, en vooral veel zeilers die zich klaarmaken voor de oversteek.

floating bar
fruit- en groentemarkt

Wanneer we precies vertrekken, weten we nog niet. Vieren we kerst op zee? Die kans is best groot… Karin had daar even wat moeite mee maar we beseffen allebei: wie kan dat nu zeggen, we hebben kerst 2019 midden op de Atlantische Oceaan gevierd 🙂

Tijdens onze overtocht hebben wij via de sateliettelefoon of SSB-zender dagelijke een positierapport verstuurd. Onderstaand zie je een overzicht van deze rapporten.

Allen,

18/11 16.30 uur:

Wij zijn vanochtend rond 8.30 uur vertrokken uit San Miquel. Afstandsmeting om 16.30 uur laat zien dat we 41NM hebben afgelegd. Een gemiddelde snelheid van 5knt. Verre van spectaculair maar gelukkig snel genoeg. Vanochtend ook het eerste radio contact via de SSB met de Free. Zijn liggen ruim 100NM voor ons. Met de overige leden van ons netje helaas geen conact.Ook niet op de hogere frequenties. Of de afstand in relatie tot de configuratie van onze radio of de propagatie is het probleem.  Over een half uur doen we weer een rondje. Eens kijken wie op de lijn krijgen. Sfeer aan boord is goed. De klotsbak van vanochtend is nagenoeg verdwenen. Ook de wind is afgenomen. van 14 tot 20 knt vanochtend tot 10 knt nu. Nagenoeg geen swell – 1,5 m-. Met een beetje mazzel blijft dat zo en gaan we rustig de nacht in. Onze snelheid is wel gezakt tot een krappe 5 knt. Ondanks de afgenomen wind wel nog steeds een conservatiefe zeilvoering / 1 rif in het grootzeil en 80% vd genua uit.

Vanavond hebben we een feestmaal- Kaar heeft kip pilaf gemaakt

Omdat ik niet overtuigd ben van het automatische pos-rapport, hierbij onze data~

Pos 27/25´19N 17/02´074W

cog 213

sog 5,0

Hallo allen,

Hierbij ons tweede pos-rapporje. We hebben inmiddels een kleine 160nm afgelegd. Helaas vanaf het begin van de middag met erg weinig wind. Nog wel een paar uur de genaker gebruikt maar ondank ruim 100m2 aan zeildoek weinig voortgang kunnen maken. Die lap ligt nu ook opgevouwen en vastgebonden aan de reling en de motor staat al een flink aantal uren aan. Saai! Alle golven zijn verdwenen en we varen nu op een nagenoeg vlakke zee. Vanochtend wel via de SSB gesproken met de Free en de Liberte (liggen op Kaap Verdie). Verder varen er nu zo’n 4 boten binnen 15nm van ons. 3 Duitsers en een fransman. Wij hebben geen contact met ze maar we horen ze over de VHF met elkaar praten over de dezelfde problemen waar wij tegenaan lopen: geen wind en wat te doen.

volgens de nieuwe weerkaarten loopt het gebied met windstilte wat verder zuidelijker dan eerst was voorspeld echter volgens dezelfde weerkaart zouden wij nu ook 10-14 knopen wind moeten hebben. We hebben er 4.

We doden de tijd wat met het kijken van series en het luisteren van muziek. Gelukkig heb ik het talent dat ik uren om me heen en naar de zee kan kijken zonder dat ik me verveel. Sfeer aan boord is goed al kan Kaar wel wat slaap gebruiken.

Pos: 25/34’350N 017/58’349W

Cog: 209

Sog: 4,5 knt

Ha Allemaal,

We hebben nog steeds last van te weinig/ geen wind. De motor draait al vanaf gisternacht. Om de diesel zo efficient als mogelijk te gebruiken draait de motor op 1500/1500 toeren. Volgens de tabel van Volvo moeten we dan zo 1,25 liter per uur verbruiken. Dankzij de Canarische stroming van 0,5 knoop halen we net 4 knopen in get uur.

 We hebben ongeveer 140 liter in de tank en 120 liter in jerrycans bij ons. We hopen echter dat we dat ding morgen kunnen uitzetten en met de genaker verder kunnen. Volgens de weerkaart die ik vanochtend heb binnengehaald moet het morgen rond de 10 knopen gaan waaien. We gaan het zien.

Ons hoogtepunt van vandaag was een korte ontmoeting met een franse catamaran. De kwam langszij en we hebben een kort gesprek gehad. Niet veel bijzonders: waar kom je vandaag, war ga je heen en gaat alles goed. Een leuke afwisseling. Verder hebben we, gezien de swell die er aankomt wat voedsel voorbereidt voor de aankomende dagen. De zee was wederom zo glad als een spiegel. Een mooie gelegenheid om met wat verse groenten pastasaus te maken. Karin heeft zelfs koekjes gemaakt. En bij afwezigheid van beter heb ik me op de Netflix-serie “The Crown” gestort.

Tot morgen.

Groetjes Marco & Karin

@ Chris: we hebben jullie vandaag geprobeerd te bellen met de sateliettelefoon. Niets bijzonders hoor, leek ons gewoon leuk.

Pos 18.00 uur

24/00’060N – 019/00’735W

Cog: 209

sog: 4,1

Mede-zeilers aan wal,

Inmiddels zijn we ongeveer 79 uur na ons vertrek uit San Miquel. Met een afgelegde afstand van 380nm hebben we tot nu toe een gemiddelde senlheid van 4,8 knopen. Vandaag is dat gemiddelde aardig omlaag gehaald. Nog steeds geen wind en we hebben alles geprobeerd om toch wat snelheid van de wind te krijgen zodat de motor in toerental omlaag kan: genua uitgeboomd, koers aangepast en op de wegneembare voorstag een extra fok geplaatst, gennaker omhoog en omlaag… en weer omhoog en omlaag. Grootzeil bij/ geen grootzeil bij. Meer dan een half knoopje extra erbij is het niet geweest en het is maar de vraag of we er ook echt wat mee zijn opgeschoten. We wachten op wind!! Nieuwe weerkaart wordt tegelijkertijd met het verzenden van dit bericht opgevraagd.. we zullen zien.

De swell is er inmiddels wel maar die geeft door zijn hoge frequentie geen ongemak. Alsof er kilometers lange en paar honderd meter brede blauwe heuvels aan komen rollen. Wij worden zachtjes opgepakt en meegevoerd. Het ziet er prachtig uit en de boot rolt nauwelijks. Vannacht bezoek gehad van 7 tot 9 dolfijnen. Een bizar mooi schouwspel door de aanwezige lichtgevende algen. Soms drijven deze in clusters en als ze dan door een dolfijn worden geraakt is het net alsof er bliksem is onder water. Gisteravond zag ik wel 30 van deze “bliksems” al van honderd meter op ons af komen. Het leek wel een onweersstorm onder water die razendsnel naar me toe kwam. Dat onder een hemel waarin de melkweg op haar mooist was te zien. Adembenemend mooi.

Sfeer aan boord is goed (beetje gefrustreerd dat wel) en vanavond eten we de pastasaus die we gisteren gemaakt hebben.. of was het eergisteren? Da dagen beginnen na 79 uur op zee een beetje in elkaar over te lopen. Niet onprettig.

Onze pos 21/11 om 16:45 uur:

22/34’960N – 019/49’480W

cog: 206

sog 4,3 knt

Hallo Allen,

Wind!! Sinds vanochtend 10.30 uur hebben we wind! De motor is eindelijk uit. Tot half 3 hebben we op de gennaker gevaren met een bakstag windje. Vanaf half 3 hebben we gennaker ingewisseld voor de genua die nu op 80% staat.Wind is nu 15 tot 17 knopen. We maken eindelijk een snelheid van meer dan 5 knopen. We moeten echter nog ongeveer 290nm dus als we dit kunnen aanhouden hebben we nog 2,5 dag nodig om Sal te bereiken. ETA Sal zondagavond. We hopen eerder want de zon gaat om 18.30 uur onder. Ankeren in het donker heeft niet onze voorkeur.

Door de wind hebben we nu wel secundaire golven die 70 graden op de swell staan, dat maakt het leven aan boord iets onrustiger. Koffie zetten, koken en aankleden zijn nu evenwichtskunstjes geworden. Kaar vindt deze nieuwe omstandigheden even wennen… We hebben afgesproken dat zij, zo lang ze dat wil, beneden kan blijven. De wachten zijn niet zo heel spannend want er vaart hier niet zo veel en wat er staat heeft AIS. In de nacht hebben we dan ook via de radar en AIS 2 alarmsystemen lopen. Als er binnen een straal van 10 en 5nm een schip wordt gesignaleerd dan gaat het alarm af (helaas detecteert de radar veel golven en gaat het alarm van de rader iets te veel af zonder dat er sprake is van scheepvaart).

Gelukkig hebben we nog pastasaus en spaghetti over dus koken is vandaag een eitje. Vanmiddag zijn we verrast: uit het niets en zonder AIS kwam er ineens een oorlogschip op ons af (kenmerk H131, geen duidelijke vlag maar volgens mij Engels en hadden een pinguin op zijkant). Gasten liepen met, zo leek het, 20 knopen op ons af. Controle? raar want we bevinden ons in internationale wateren. Uiteindelijk kwamen ze alleen even gedag zeggen en werd er gezwaaid vanaf de brug (en volgens mij hadden ze geen zin om hun koers aan te passen want ze passeerde op minder dan 500 meter – die gasten die naar buiten kwamen om te zwaaien waren wel erg goed te zien).

Tot zo ver het wel en wee op Karma de afgelopen 24 uur, tot morgen!

pos 22/11 om 16:46 UTC

21/04’407N – 020/41’680W

Cog: 209

Sog: 6,0

Allen,

Nou we hebben wind. vanaf gisteren steady bakstag wind, vandaag oplopend naar zo af en toe 25 knopen. Helaas gezakt tot 130-150 graden dus het grootzeil is omlaag en we varen nu alleen op de genua. De vaart zit er goed in en we lopen nu ongeveer 6 tot 6,5 knoop…..en nog maar 170nm te gaan. De zee is rommelig: swell is aanzienlijk afgenomen maar door de wind is er nu sprake van kruisgolven. Goed te doen maar een mailtje schrijven (of wassen, de afwas en koken) is wat lastiger. Kaar heeft een groot gedeelte van de dag in de kajuit doorgebracht. Liggen achter een slingerzeiltje is comfortabeler dan het gestuiter in de kuip. Ik lig/zit voor het grootste gedeelte aan lijzijde van de kuip de vliegende vissen, zeilen en overige scheepvaart in de gaten te houden. Dat laatste is beperkt; er is nagenoeg geen beroepsvaart en hier en daar een medezeiler op de AIS. Alle door ons geprepareede maaltijden zijn inmiddels op dus vanavond wordt het blikvoer van de “keurslager”

Ik hou het kort vandaag, het kost wat moeite om de laptop op schoot te houden.

Pos 24/11 om 17:45 uur UTC

19/10’256N – 021/41’399W

Cog: 211

Sog: 6,0

Allen,

Laatste loodjes wegen het zwaarst. Net een afstandsmeting gedaan en nog 35nm tot het noordelijkste puntje van Sal.  ETA ankerplek ergens tussen 04.00 en 06.00 in de nacht van zondag op maandag. Het weer laat volgens de laatste weerkaarten geen verandering zien. NO 14 tot 18 knopen. Net via de SSB contact gehad met de Free: zij zijn gisteren om 17.00 aangekomen en volgens hen (en de pilot) is de ankerplek goed in het donker aan te lopen. Als we moeite hebben om te ankeren dan mogen we Karma aanhaken aan hun schuit. Lief gebaar maar dat heeft niet mijn voorkeur. het bier staat daar wel op ons te wachten. We zijn ook wel toe aan wat vaste grond onder onze voeten. DE laatste 2 dagen waren aardig “bumpy” en onze kleine spiergroepen zijn 24/7 bezig om ons evenwicht te bewaren.

Kaar heeft vandaag om de verveling wat te doden een appel-cake gebakken. Een TOPprestatie onder deze omstandigheden en ik denk dat de meeste al binnen 15 min. zeeziek zouden zijn geworden. Door een foutje in het recept is de cake nu visvoer. Helaas! Zonde van alle moeite. Na het bereiden van de cake heeft het fornuis kuren. Fles gewisseld maar dat helpt niet. Uit voorzorg alles maar afgesloten. We hebben nog brood genoeg dus de blikken van de keurslager moeten nog even op zich laten wachten.

Sinds gisteren varen we alleen maar op de genua. Gaat prima. Gemiddelde snelheid is 5,5 knt.

Pos 24-11 20.00 uur UTC:

17/21’360N – 022/42.393W

Cog: 204

Sog: 5,5

Allen,

We zijn veilig aangekomen op Sal. Amkerplek bomvol. lastig een plekje te vinden in het donker> Nu slapen.

groetjes,

Marco & Karin